maandag 6 december 2010

Kookboek: Bismillia Arabia

Ongeveer twee weken geleden zat er een pakje in mijn brievenbus van uitgeverij Kosmos. "Een pakje van Kosmos?" dacht ik. Mijn moeder maakte nog een grapje: "Ik heb je dagboeken opgestuurd naar een aantal uitgevers..." Nou ken ik mijn moeder langer dan vandaag, maar ik schrok toch even.

Ik kon me niet bedwingen en opende het pakje meteen. Daarin zat, geheel onverwacht, een prachtig kookboek genaamd: Bismilla Arabia. Ik was helemaal vergeten dat ik een tijdje geleden mee had gedaan aan een actie. Maar nu bleek dat ik had gewonnen! En niet zomaar iets, een kookboek -mijn eerste-!

Dit kookboek is overigens letterlijk bij de juiste persoon terecht gekomen. Ik bedel namelijk al jaren bij al mijn (Hollandse, Turkse, Marrokaanse) vriendinnen om lekkere gerechten en ik sta het liefst bij iedereen in de keuken om hun kookkunsten af te kijken. Mijn persoonlijke kookboek bestaat op dit moment uit een Moleskine Notebook met daarin allerlei recepten: Recepten van mijn moeder, recepten die ik van vriendinnen heb gekregen en recepten die ik uit tijdschriften of van het internet heb geplukt... Ik hou van uitproberen en ik hou al helemaal van eten uit andere landen en culturen, je snapt dan ook vast wel dat ik letterlijk in een feeststemming was toen ik ontdekte wat "mijn" prijs was!

En dan nu even wat informatie over dit kookboek, want ik heb het boek natuurlijk meteen van voor tot achter uitgespit!
Bismillia Arabia is een kookboek vol met recepten uit Arabische landen (Turkije, Palestina, Israël, Libië, Algarije, Sardinië en Catalonië). Van elk land wordt informatie gegeven en uit elk land worden meerdere, overheerlijke recepten beschreven. Uiteraard horen daarbij prachtige foto's (van fotograaf Sven Benjamins), van zowel de landen als de gerechten, maar ook van de bijzondere mensen waarvan de recepten afkomstig zijn!

Wat dit kookboek nog specialer maakt, is dat de meiden zelf op reis zijn gegaan door landen rond de Middellandse zee en daarbij op zoek zijn gegaan naar de smaken, kleuren en geuren van de Arabische wereld. Door aan tafel te schuiven bij heel veel mensen, kwamen zij de keukengeheimen van diverse gezinnen en koks te weten!



Wil jij ook het Arabische Mediterranee in huis halen? Het boek is onder andere te bestellen via uitgeverij Kosmos en bol.com.

Een tip voor alle boekengekken: Kom ook bij het leukste online boekenclubje van Nederland, ga naar de website van watleesjij.nu, meld je aan en misschien tot ziens! ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten